Łączna liczba wyświetleń

środa, 7 marca 2012

Dla przyszłych pierwszaków i jeszcze młodszych dzieci...Zanim dziecko zacznie czytać 2

Mózg dziecka najszybciej pracuje do piątego roku życia. Gdyby u dorosłych tak szybko pracował mózg, na świecie byłoby masę geniuszy... niestety... po piątym roku życia, nieużywane połączenia między komórkami, zamierają, mózg zwalnia i człowiek uczy się coraz wolniej. Więc im szybciej dziecko się nauczy czegoś, o czym wcześniej się dowie... wchłonie to jak gąbka wodę. Jeśli coś robi, ćwiczy, potrafi - te ścieżki w mózgu, których używa do wykonywania tych czynności, nie zanikają. Pochwalę się  - moje prywatne dziecko głoskowało już gdy miało trzy latka. Nauczyło się gdy maltretowałam siostrzeńca głoskowaniem... a litery? Hmmm... nie mam pojęcia, ale na pewno znała je już mając cztery lata, bo wprawiła w osłupienie panie w sklepie "odczytując" jakiś prosty napis. Naprawdę. Nauczyła się wcześnie i bez wysiłku. Natomiast wiem ile wysiłku w nauczenie liter musiałam "włożyć" w sześciolatka, który literami się do tej pory nie interesował. Dla takiego dziecka litera wygląda tak jak chiński znak dla nas. Wszyscy znamy litery, potrafimy czytać i już nie widzimy podobieństwa między literami, ale dziecko widzi. Proszę się przyjrzeć. Kółeczka, laseczki w górę czy  w dół, zawijaski, brzuszki, nóżki... jakież one są podobne...
I tutaj wchodzi na scenę spostrzegawczość i pamięć wzrokowa. Jak ćwiczyć? Proste: zadania "Znajdź różnicę między obrazkami", "Wyszukaj obrazek, który różni się od pozostałych" itd. oraz zabawy typu...a... podam przykłady

Zabawa "Co się zmieniło?"
Ustawiamy przed dzieckiem kilka przedmiotów w jednym rzędzie (proszę nie szarżować z ilością). Opowiadamy sobie z naszym Maluchem co widzimy, co jaki ma kolor, wielkość, co koło czego leży, które jest z kolei - nie za długo, gdyż dzieci mają określony czas "eksploatacji" (3latek - 5 min., 4 latek - 10 min., 5 latek - 15 min., 6 latek - 20 min. - w przybliżeniu, sami państwo wiedzą, że jeszcze temperament dziecka ma znaczenie). Następnie dzieciuś wychodzi i czeka aż go zawołamy z powrotem, a my w tym czasie zmieniamy kolejność przedmiotów. Zadaniem dziecka jest odgadnąć co się zmieniło i ułożyć przedmioty w prawidłowej kolejności.

Zabawa "Czego brakuje?"
Przygotowujemy zabawę tak jak poprzednią (najczęściej bawimy się w jedną i drugą zabawę po kolei). Tutaj zamiast zmiany kolejności, chowamy przedmiot a dziecko zgaduje co zniknęło i gdzie powinno być.
Wyćwiczona prawidłowo pamięć i spostrzegawczość pozwoli naszym dzieciom wychwytywać różnicę między literami i  je zapamiętywać. Jeśli tylko zauważą Państwo zainteresowanie u dzieci literami - nie zabraniajcie im ich poznawać... nie czekajcie, aż pójdą do szkoły... im wcześniej tym lepiej - łatwiej...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz